Tantárgy kódja
CI3005
Tantárgy neve
Általános idegen nyelv V. (angol-német-francia-orosz nyelv)
Tantárgy angol neve
Foreign Language for General Purposes V (English – German – French – Russian)
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 4
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
1
Cél
A KER szerint B2/2 szintről induló kurzus célja a korábban megszerzett ismeretek, kompetenciák fejlesztése. Kimenet a B2/4szintre.
Hallott szöveg értése: hosszabb interjúk, előadások, hosszabb köznyelvi vagy a hallgató tanulmányainak megfelelő szakszöveg, illetve normál beszédtempójú, akár rádióban vagy televízióban hallott szöveg értése, annak lényeges tartalmi tévedések nélküli visszaadása.
Írott szöveg értése: Képes összefüggő köznyelvi vagy a hallgatók tanulmányaihoz kapcsolódó szakmai szöveg elolvasása után annak tartalmi összefoglalására.
Íráskészség: Világos, érthető szöveget tud alkotni az általa ismert témákban. Magánlevél, szakmai témához kapcsolódó beszámoló megfogalmazása (indoklás, magyarázat, benyomások, érzések, információközlés)
Beszédkészség: Spontán módon kész a különböző élethelyzeteknek megfelelő, és akár az érdeklődési körén túli témában folytatott társalgásban összetett mondatokban, a szintnek megfelelő árnyaltsággal, véleményét megfogalmazni, reagálni.
Cél angol
5. The course starts from CEFR level B2/2 and it aims at improving competence acquired previously. Outcome to level B2/4.
Listening: Understanding longer interviews, lectures, longer colloquial speech or information on subjects related to his/her studies. Understanding the information content of the majority of recorded or broadcast audio material delivered in standard speech and summarizing it without significant errors concerning content.
Reading: Giving summary of content after reading colloquial articles or texts on subjects related to his/her studies.
Writing: Can write clear, detailed texts on a range of familiar subjects. Writing informal letters, and reports on subjects related to his/ her studies (justification, explanation, impressions, feelings, delivering information).
Speaking: Reacting and expressing opinion spontaneously in different situations as well as in topics beyond his/her field of interest using complex sentences with subtlety relevant to level.
Tartalom
Angol:
Szókincs: érzelmek, szabadidő, sport, öltözködés, szórakozás, média, technikai vívmányok
Nyelvtan: folyamatos befejezett jelen idő, módbeli segédigék, szóképzés, szövegösszekötő elemek, függő beszéd, a felt. mondatok 3. típusa, szenvedő szerkezet a leggyakoribb igeidőkben, a vonatkozói mellékmondatok
Német:
Szókincs: érzelmek, sport, öltözködés, szórakozás, média, migráció
Nyelvtan: vonzatos igék, elváló és nem elváló igekötős igék, szenvedő és hasonló jelentésű szerkezetek, feltételes mód
Francia:
Szókincs: érzelmek, szabadidő, sport, öltözködés, szórakozás, média
Nyelvtan: összetett mondat, igeidő-egyeztetés, igemódok, névmások rendszere.
Orosz:
Szókincs: sportok, sportolás, sportműsor a tv-ben, híres sportolók
Nyelvtan: cselekvő melléknévi igenevek, számnevek ragozása
Tartalom angol
English:
Vocabulary: feelings, free time, sport, clothing, entertainment, media, technical achievements
Grammar: present perfect continuous tense, modals, word formation, conjunctions, reported speech, conditional sentences type 3, passive voice in most common tenses, relative clauses
German:
Vocabulary: feelings, sport, clothing, entertainment, media, migration
Grammar: phrasal verbs, separable and inseparable phrasal verbs, passive voice and similar structures, conditionals
French:
Vocabulary: feelings, free time, sport, clothing, entertainment, media
Grammar: complex sentences, sequence of tenses, moods, system of pronouns
Russian:
Vocabulary: sports, exercise, sport programmes on TV, famous athletes
Grammar: active participles, conjugation of numerals
Számonkérés
Gyakorlati jegy (Írásbeli köztes és záró dolgozat)
Számonkérés angol
A mid-term test and an end-term test
Irodalom
xford University Press, 2011.
Coe, N., Harrison, M., Paterson, K.:Oxford Angol Nyelvtan. Oxford University Press, 2012.
Némethné Dr. Hock Ildikó: Társalgás, szituációk, képleírások és hallás utáni szövegértés-angolul. Lexika Kiadó Kft, Székesfehérvár, 2012.
B. Lipták Csilla, Csősz Tímea: Színes kérdések és válaszok angol nyevből-B2 szint. Maxim Könyvkiadó Kft., 2011.
Orbán Irén: Általános idegen nyelv angol B2 szintű felzárkóztató gyakorlókönyv TÁMOP 2015, ISBN: 978-615-5545-35-1
Német:
Funk, Hermann/Kuhn, Christina/Demme, Silke: Studio d. A2, B1, B2/1, B2/2. Deutsch als Fremdsprache. Kurs- und Übungsbuch. Cornelsen, 2012.
Maklári Tamás: Lazán németül I. Nyelvkönyv kezdőknek. Studium Bt., 2004.
Péntek Bernadett/Gárvány Hajnalka: Szóbeli feladatok a német emelt szintű érettségire és a nemzetközi nyelvvizsgákra. Nordwest 2002 Kiadó, 2005.
Reimann, Monika: Grundstufen-Grammatik für Deutsch als Fremdsprache. Erklärungen und Übungen. Max Hueber Verlag, 2000.
Tänzer, Harald/Willing, Madeleine: Német nyelvtan. Lerntraining. Maxim Kiadó, 2011
Ecsedi- Erős Ágnes- Csiky Nándor: Általános idegen nyelv német B2 szintű felzárkóztató gyakorlókönyv TÁMOP 2015, ISBN: 978-615-5545-14-6
Francia:
Vida Enikő: Allons-y I. Lexika Kiadó, Székesfehérvár, 2003.
Vida Enikő: Allons-y II. Lexika Kiadó, Székesfehérvár, 2003.
Vida Enikő:Francia szóbeli nyelvvizsgafeladatok , Lexika Kiadó, Székesfehérvár, 2001
Veres Ferenc: Általános idegen nyelv francia B2 szintű felzárkóztató gyakorlókönyv TÁMOP 2015.ISBN: 978-615-5545-27-6
Orosz:
Székely András-Székely Nyina-Tomori Lajosné: Шаг за шагом I. Budapest, Nemzedékek Tudása Tkk., 2007 + CD.
Székely András-Székely Nyina-Tomori Lajosné: Шаг за шагом I. Munkafüzet. Budapest, Nemzedékek Tudása Tkk., 2007.
Hartman Lászlóné, Horváth Istvánné, Kun László Orosz nyelvtan gyakorlatokkal. Aula Kiadó, 2004.
Bárány Erzsébet: Általános idegen nyelv orosz B2 szintű felzárkóztató gyakorlókönyv TÁMOP 2015. ISBN: 978-615-5545-42-9
Irodalom angol
English:
Oxenden, C., Latham-Koenig, C.: New English File Intermediate Student's Book. Oxford University Press, 2011.
Coe, N., Harrison, M., Paterson, K.:Oxford Angol Nyelvtan. Oxford University Press, 2012.
Némethné Dr. Hock Ildikó: Társalgás, szituációk, képleírások és hallás utáni szövegértés-angolul. Lexika Kiadó Kft, Székesfehérvár, 2012.
B. Lipták Csilla, Csősz Tímea: Színes kérdések és válaszok angol nyevből-B2 szint. Maxim Könyvkiadó Kft., 2011.
Orbán Irén: Általános idegen nyelv angol B2 szintű felzárkóztató gyakorlókönyv TÁMOP 2015, ISBN: 978-615-5545-35-1
German:
Funk, Hermann/Kuhn, Christina/Demme, Silke: Studio d. A2, B1, B2/1, B2/2. Deutsch als Fremdsprache. Kurs- und Übungsbuch. Cornelsen, 2012.
Maklári Tamás: Lazán németül I. Nyelvkönyv kezdőknek. Studium Bt., 2004.
Péntek Bernadett/Gárvány Hajnalka: Szóbeli feladatok a német emelt szintű érettségire és a nemzetközi nyelvvizsgákra. Nordwest 2002 Kiadó, 2005.
Reimann, Monika: Grundstufen-Grammatik für Deutsch als Fremdsprache. Erklärungen und Übungen. Max Hueber Verlag, 2000.
Tänzer, Harald/Willing, Madeleine: Német nyelvtan. Lerntraining. Maxim Kiadó, 2011
Ecsedi- Erős Ágnes- Csiky Nándor: Általános idegen nyelv német B2 szintű felzárkóztató gyakorlókönyv TÁMOP 2015, ISBN: 978-615-5545-14-6
French:
Vida Enikő: Allons-y I. Lexika Kiadó, Székesfehérvár, 2003.
Vida Enikő: Allons-y II. Lexika Kiadó, Székesfehérvár, 2003.
Vida Enikő:Francia szóbeli nyelvvizsgafeladatok , Lexika Kiadó, Székesfehérvár, 2001
Veres Ferenc: Általános idegen nyelv francia B2 szintű felzárkóztató gyakorlókönyv TÁMOP 2015.ISBN: 978-615-5545-27-6
Russian:
Székely András-Székely Nyina-Tomori Lajosné: Шаг за шагом I. Budapest, Nemzedékek Tudása Tkk., 2007 + CD.
Székely András-Székely Nyina-Tomori Lajosné: Шаг за шагом I. Munkafüzet. Budapest, Nemzedékek Tudása Tkk., 2007. Hartman Lászlóné, Horváth Istvánné, Kun László Orosz nyelvtan gyakorlatokkal. Aula Kiadó, 2004.
Bárány Erzsébet: Általános idegen nyelv orosz B2 szintű felzárkóztató gyakorlókönyv TÁMOP 2015. ISBN: 978-615-5545-42-9
Tantárgyfelelős intézet kódja
IOVK
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Csiky Nándor