Tantárgy kódja
CM3005
Tantárgy neve
Cigány gyerekek szocializációja
Tantárgy angol neve
Socialization of Romany Children
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
4
Cél
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a cigány/roma gyerekek családi szocializációjának jellegzetességeivel, iskolai szocializációjukkal kapcsolatos különböző felfogásokkal, valamint Magyarországon működő jó gyakorlatokkal.
Kialakítandó kompetenciák:
A tanulóközösségek alakulásának segítése, fejlesztése (interkulturális nevelési programok alkalmazása, az együttműködés készségeinek fejlesztése)
Szakmai együttműködés és kommunikáció (a tanulókkal, a szüleikkel, az iskolai közösséggel történő együttműködés, a velük való hatékony kommunikáció)
Cél angol
The aim of the course is to provide students with a general overview of the basic themes and issues socialization of Roma children in familie and education in Hungary.
Tartalom
Romológiai/ciganológiai alapismeretek. A szocializációs folyamat, szocializációs színterek; kisebbségek szocializációja. Cigány/roma gyerekek családi szocializációja (A gyerekek státusa a családban, a gyerekekkel kapcsolatos szülői attitűdök.) A cigány/roma gyerekek iskolai szocializációja. Együtt vagy külön? (A kompenzatorikus és emancipatorikus látásmód). A komprehenzív iskolaszerkezet, konstruktivista pedagógiai módszerek. Modellértékű cigány/roma oktatási programok/intézmények, jó gyakorlatok külföldön és Magyarországon.
Tartalom angol
Society and life of Roma/Gypsies in Hungary. Concept and agents of socialization. Socialization in familie of roma children. Roma children in education. Issues of exclusion and inclusion. Multicultural Education. Discriminations of roma children in education. Hungarian National Social Inclusion Strategy. Integrated Education System. Special education's programs: Dear House of Péter Lázár, Gymnasium Gandhi, Sajókaza, Hejőkeresztúr
Számonkérés
Gyakorlati jegy
Számonkérés angol
Term grade
Irodalom
Forray R. Katalin—Hegedűs T. András (1998):
Cigány gyermekek szocializációja. Aula Kiadó, Budapest. Forray R. Katalin: Cigánykutatás és nevelésszociológia. Iskolakultúra, 1998./8. 3-14.
Nahalka István: A roma gyermekek iskolai nevelésének helyzete. ELTE BTK Neveléstudományi Intézet Cigánypedagógiai szakcsoport
http://www.mtaki.hu/tanulmanyok/nahalka
Nagy Mária (2002): A cigány tanulókkal kapcsolatos pedagógiai problémák a pedagógusképzésben és
a fiatal pedagógusok munkájában. Új Pedagógiai Szemle, 2002/11. Németh Szilvia – Papp Z. Attila: Iskola és integráció - a fókuszcsoport beszélgetések elemzése Országos Közoktatási Intézet, http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=Eselyaz-Tobbek-Iskola
Irodalom angol
Forray R. Katalin—Hegedűs T. András (1998):
Cigány gyermekek szocializációja. Aula Kiadó, Budapest. Forray R. Katalin: Cigánykutatás és nevelésszociológia. Iskolakultúra, 1998./8. 3-14.
Nahalka István: A roma gyermekek iskolai nevelésének helyzete. ELTE BTK Neveléstudományi Intézet Cigánypedagógiai szakcsoport
http://www.mtaki.hu/tanulmanyok/nahalka
Nagy Mária (2002): A cigány tanulókkal kapcsolatos pedagógiai problémák a pedagógusképzésben és
a fiatal pedagógusok munkájában. Új Pedagógiai Szemle, 2002/11. Németh Szilvia – Papp Z. Attila: Iskola és integráció - a fókuszcsoport-beszélgetések elemzése Országos Közoktatási Intézet, http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=Eselyaz-Tobbek-Iskola
Tantárgyfelelős intézet kódja
TAI
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Jenei Terézia